create your own banner at mybannermaker.com!
Copy this code to your website to display this banner!
widgets

Thursday, February 10, 2011

CORETAN KALI INI....

Alhamdulillah…..Segala puji bagi Allah, Tuhan yg mnciptakan sekalian alam, serta tidak pernah putus memberikan nikmat kurnia-Nya kpd hamba2Nya..betapa besarnya kasih sayang Allah kepada kita…. Malu rasanya bila kita memikirkan, merenung semula, kalo boleh senaraikan nikmat2 yg telah Allah berikan…masyaAllah!!! X terhitung!!!Malu sangat2…Sebab kita asyik dgn kenikmatan dunia, tanpa memanjatkan rasa syukur kepada Dia…Seolah-olah kita ni idop selama-lamanya..Padahal nikmat dan ketenangan di dunia ni adalah ladang menuju akhirat…Ya Allah…betapa hinanya hamba-Mu ini….Hamba yang tak pernah dan tak tau bersyukur atas segala nikmat pemberian-Mu yang FREE OF CHARGE!!!!
                Bila umurku menjangkau 20 tahun, baru aku faham dan benar2 faham, makna sebenar dan erti SYUKUR….MasyaAllah….selama 19tahun waktuku terbazir begitu sahaja…pada ketika itu, ibadat entah ke mana…Hanya yg wajib sahaja mnjadi keutamaan…yang sunat??ruginya….Namun begitu, di saat umurku sudah mencecah 20tahun, Allah memberikan nikmat-Nya yang paling besar dalam hidupku!!iaitu nikmat mendapat hidayah, nikmat iman dan nikmat Islam…Alhamdulillah…Aku rasa disayangi Allah kerana Dia x membiarkan aku terumbang-ambing ditelan arus dunia fana….Dia pimpin aku supaya berpatah balik menuju ke jalan-Nya….Masya Allah….mengalir airmataku di saat aku mengenangkan semua ini….Aku nak nangis puas2..tapi aku malu, nanti rumate aku nampak…. Aku kalo bleh nak nangis sorang2…baru aku rasa puas..masa tu antara aku dengan Allah je….xde org lain…Aku dpt merasakan kasih sayang Allah, belaian Allah, cinta Allah, maghfirah Allah..Ya Allah…indah sangat2 waktu itu…aku merindukan waktu itu….walaupun aku sedar, aku x layak nak memiliki cinta Allah…siapalah aku ni….banyak dosa…hati kotor…..tapi aku yakin,,.Allah tu Maha Pengampun…Pengampunan Allah tu luas…aku percaya, 1 hari nanti pasti aku dapat merasai bagaimana rasanya bila kita sudah mencintai Allah….
                Dalam kesibukan urusanku di Universiti, aku sedar bahawa Allah benar2 nak menguji aku, sejauh manakah kesetiaan cintaku pada-Nya?? Allah nak uji, benarkah aku ingin menuju kearah cinta Illahi?? Aku xkn lepaskan kemanisan iman yang dah aku genggam!!!! Manis sangat2!! Kemanisan peristiwa2 lain xdapat menandingi kemanisan merasai keimanan, cinta Allah dan redha Allah… Bila aku rasa aku ada buat sesuatu yg Allah x suka, aku akan rasa bersalah gila…..rasa berdosa pon ada…Hanya Allah tempat aku mengadu…Bila aku ada masalah pon, Allah juga tempat pertama aku mengadu….Begitulah rasanya bila kita dah dapat rasai kemanisan iman. Keyakinan kita kepada Allah dan agama-Nya sangat kuat…Dah x heran dah dgn tohmahan dan psiko picisan dari orang sekeliling… Yang penting, apa yang kita buat, hanya utk Allah, Tuhan yang Maha Kaya…




                Tapi kan… Bila Allah datangkan rasa takut tu kepada aku, darah berderau….sejuk dari kaki sampai kepala…menggigil…sebab membayangkan bagaimana bila kita mati nanti… Ku pujuk hatiku… Itu Cuma mainan syaitan yang mengambil kesempatan memomokkan hatiku dgn sakitnya mati saat atmaku lemah…. Kalo aku takut, maknanya aku masih cintakan dunia….Sepatutnya, kalo aku betol2 nakkan cinta Allah, aku kena merindui mati..sebab xsabar nak bertemu dengan Allah….Dari situ timbul pula persoalan, layak ke aku nak bertemu dgn Allah..Allah sudi ke pandang wajah aku?? Bila aku dah memikirkan semua benda kat atas ni, aku dah xnk fikir pasal benda lain…waima pasal kahwin sekalipon(kikikikiki) …Tapi kan, sahabat2 aku selalu pesan, naluri utk menikah tu fitrah manusia…salah satu Anugerah Allah yang besar…dan hidup ini harus diteruskan..Seimbangkan duniawi dengan ukhrawi…. Itu pesan sahabat2 aku….Sekali lagi, ku pujuk jiwaku yang berlagu pilu…bernada lara… Nikah tu penting gak…sebab kita nak kembangkan umat nabi Muhammad SAW…Nak lahirkan bakal2 Da’ie…Bakal peneraju dan pembangun syiar Islam!!! Nak cintai suami kita kerana kita nakkan cinta Allah…Kita mencintai Allah melalui suami kita…itu tujuan utama…bukan atas dasar nafsu semata.
                Sekali lagi Allah uji aku….Aku demam…x boleh bangun….rumate aku kata, muka aku biru…Pucat… Aku terkedu kerana keprihatinan dia terhadap aku… Rasa sedih pun ada… Sebab dia risau keadaan aku…. Lepas tu, ada yang datang melawat aku…. Rasa cam nak nangis…. Sebab aku x pernah diperlakukan seperti ini….Terharu sangat2…Kin, Kak Raudhah, Fiqa, Bainun, Kak Kinah, Kiah, Sara, Kak Saadah…….Diorang semua amek berat time aku sakit, time aku susah… aku bersyukur sebab Allah kurniakan aku sahabat2 yang ambil berat pasal aku….Itulah kasih sayang Allah…Allah salurkan melalui kasih sayang dari sahabat2 aku….. Terasa indah hidup ini, walaupun pada hakikatnya perit untuk aku telan….
                Cukup je la, sampai di sini sahaja coretan ku pada kali ini…Kalo nak tulis semua memang x abes… Aku tulis mana yang patut. Yang mana akub rasa boleh dijadikan iktibar dan teladan utk semua, aku coretkan di sini. Tak lain tak bukan, semuanya semata-mata kerana Allah,…Ini sahaja yang mampu aku lakukan untuk islam…Agama yang aku cintai…Agama yang membawaku kepada cinta dan redha Allah….
Wassalam….
Sundus Al-Jauhari 


No comments:

Post a Comment