create your own banner at mybannermaker.com!
Copy this code to your website to display this banner!
widgets

Tuesday, March 25, 2014

Bingkisan Cinta Dari Allah.


“Melangkah jauh tanpa arah dan tujuan.. Bumi nan subur ini ku rasakan gersang... Di dalam terang kegelapan seakan ku hanyut di daratan.. Ku ingin pulang ke pangkalan.. Aku tahu Kau selalu bersamaku... Tak sesaat Kau biarku keseorangan.. Tak sesaat pintaku jadi bebanan... Ku percaya kerana doa bertitian tiap waktu... Dengan izin-Mu ku kembali ke pangkalanku....”

            Bait lirik lagu Kerana Doa dendangan munsyideen Nowseeheart benar-benar menyentap sekeping atma ini. Ianya benar-benar membawa manusia untuk mengimaginasikan rencam kehidupan. Perjalanan yang belum ada penghujungnya. Ia juga membawa manusia untuk memikirkan tentang sifat Allah yang Maha Kasih yang tak pernah sekali-kali meninggalkan hamba-hamba-Nya bersendirian menempuhi liku-liku kehidupan. Semua entiti yang bernama manusia mahukan yang terbaik buat diri mereka. Walau bagaimanapun, ada ketikanya manusia yang berjuang tersungkur di pertengahan jalan kerana tersadung kerikil-kerikil ujian yang menghambat kesuma. Ada ketikanya juga manusia terus melangkah tanpa arah dan tujuan. Itu juga ujian. Pada saat itu, manusia terkapai-kapai mencari halatuju untuk sebuah perjalanan.

Perlukah kita mencari halatuju dalam sebuah perjalanan hidup?

Perlukah kita mencari halatuju hidup? Jawapannya, amat perlu. Firman Allah SWT :

$tBur àMø)n=yz £`Ågø:$# }§RM}$#ur žwÎ) Èbrßç7÷èuÏ9 ÇÎÏÈ

Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.

(Adz-Dzaariyat ayat 56)
Tujuan kita dijadikan oleh Allah SWT adalah untuk menghambakan diri dan mengakui kebesaran-Nya. Jika pada hari ini kita hidup tiada halatuju, pada akhirnya kita akan kembali kepada fitrah manusia yang ingin bertuhan dan memiliki matlamat hidup yang jelas, iaitu untuk mengabdikan diri kepada Allah SWT. Pengharapan kepada Sang Pemberi Harapan sebenarnya sudah jelas menunjukkan bahawa kita ini adalah hamba yang tujuan hidupnya adalah mengabdikan diri kepada Allah SWT.

Harapan.

            Sepenuh pengharapan selayaknya disandarkan kepada Allah Azza Wa Jalla, Tuhan yang memiliki seluruh alam buana ini. Tiap-tiap manusia yang diciptakan oleh Allah SWT memiliki fitrah untuk bertuhan. Tujuannya tetap sama, iaitu berubudiyyah kepada Allah SWT. Sememangnya kita sebagai manusia perlu untuk berharap kepada Allah SWT.

Pada waktu bilakah pengharapan kita begitu tinggi kepada Allah SWT?

            Pada saat dan ketika kita diuji, harapan menggunung tinggi terhadap Allah SWT. Ada segolongan manusia mengharapkan agar keperitan ujian itu diangkat oleh Allah. Ada juga segolongan manusia yang mengharapkan agar Allah mengurniakan ekstra kekuatan kepada mereka agar lebih tabah dan sabar menjalani rencam kehidupan yang belum ada penghujungnya. Setinggi mana pun ego seseorang hamba itu, pada akhirnya, dia akan tewas juga dengan pengharapan kepada Allah. Kerana apa? Kerana itulah fitrah bertuhan yang ada dalam diri manusia.

            Ada sebuah cerita yang mengisahkan tentang sekuntum bunga yang hidup dari celahan batu. Jika direnung dan dilihat secara logik akal, ia adalah suatu yang mustahil! Tetapi, perlu untuk kita sedar, bahawa tiada yang mustahil bagi Allah untuk menjadikan sesuatu yang mustahil kepada realiti. Seperti kisah bunga yang hidup di celahan batu itu, ia adalah salah satu bukti kebesaran Allah. Hal ini sama dengan kondisi hidup yang sarat dengan kesulitan. Sarat dengan ujian yang mencengkam jiwa. Ada ketikanya, manusia berasa mustahil untuk meneruskan hidup yang sebegitu pahit. Tetapi, perlu disedari bahawa tiap-tiap kesulitan itu pasti ada kemudahan. Tiada yang mustahil bagi Allah untuk mewujudkan keajaiban di dalam hidup setiap hamba-hamba-Nya, sesuai dengan firman-Nya di dalam surah as-Syarh ayat 5 hingga 6 :

¨bÎ*sù yìtB ÎŽô£ãèø9$# #·Žô£ç ÇÎÈ ¨bÎ) yìtB ÎŽô£ãèø9$# #ZŽô£ç ÇÏÈ

5.  Kerana Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, 6.  Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.

            Lihat, sebanyak dua kali Allah menegaskan di dalam surah tersebut tentang kesulitan yang akan dibalas dengan kemudahan. Hal ini menjelaskan bahawa tiap-tiap yang berlaku itu pasti ada hikmah tersirat yang sudah Allah sediakan buat para penyemai benih sabar di jiwa mereka. Bercerita tentang hikmah di sebalik ujian, Ibn Atha’illah telah menukilkan di dalam kitab Taj al-‘Arus :

“Dia memberimu sihat, sakit, kaya, miskin, gembira, dan dukacita agar engkau mengenali-Nya dengan seluruh sifat-Nya. Tidaklah Allah memperlihatkan ketaatan, sakit atau rasa memerlukan pada dirimu kecuali untuk mengujimu. Jika engkau ingin diberi berbagai kurnia, luruskan rasa memerlukan dan bimbinglah dirimu sendiri.”

            Begitu tinggi nilai tasawuf yang diinterpretasikan oleh Ibn Atha’illah bagi tatapan generasi pada zamannya dan generasi akan datang. Beliau ingin kita umat manusia agar kembali kepada fitrah bertuhan, iaitu fitrah berharap kepada Allah SWT yang mana pada akhirnya jiwa manusia yang sedang menderita akan dihiasi dengan kuntuman-kuntuman ikhlas, redha dan sabar. Natijahnya, manusia yang bersabar akan Allah tambahkan lagi nikmat ke atas dirinya, sebagai balasan bagi hamba-hamba yang bersyukur dengan nikmat ujian.

Kesimpulan.

            Tuntasnya, sebagai manusia yang memiliki iman dan Islam di dalam diri, kita perlu menyedari tentang satu hal, bahawa segala bentuk ujian yang menerobos masuk ke dalam ruang hidup kita merupakan bingkisan cinta dari Allah. Allah sedang merindui rintihan dan pengharapan dari hamba-hamba yang acapkali melupakan-Nya. Sengaja Dia mengirimkan bingkisan ujian, sebagai tanda cinta-Nya kepada hamba-hamba-Nya. Perlu juga kita sedari bahawa cinta manusia sangat jauh bezanya dengan cinta Allah. Hal ini dapat kita lihat dari bentuk penzahiran cinta itu kepada entiti yang bernama manusia. Manusia menzahirkan rasa cintanya kepada manusia melalui harapan-harapan yang belum tentu terealisasi. Manakala Allah menzahirkan cinta-Nya kepada hamba-hamba-Nya melalui perkara-perkara yang sememangnya berbentuk realiti, sama ada melalui kenikmatan dunia, atau kenikmatan ujian. Jika manusia bersyukur dengan kurniaan Allah, maka akan ditambahkan lagi nikmat ke atas hamba-hambaNya. Tetapi, seandainya manusia kufur dengan nikmat yang diberikan, maka azab siksaan yang pedih bakal menanti kita di alam akhirat nanti, sesuai dengan firman-Nya di dalam Surah Ibrahim ayat 7:

øŒÎ)ur šc©Œr's? öNä3š/u ûÈõs9 óOè?öx6x© öNä3¯RyƒÎV{ ( ûÈõs9ur ÷LäöxÿŸ2 ¨bÎ) Î1#xtã ÓƒÏt±s9 ÇÐÈ

Maksudnya : Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), Maka Sesungguhnya azab-Ku sangat pedih".


Jadi, bersyukur dan bersabarlah dengan ujian yang menimpa. Kerana ia adalah tanda kamu memiliki iman dan kunci kepada peningkatan iman dan pengharapan terhadap Allah SWT.


No comments:

Post a Comment